Back to basic

21 juli 2017 - Yosemite National Park, California, Verenigde Staten

Voor ons vertrek richting Yosemite krijgen we via Eva te horen dat er flinke bosbranden zijn. Haar vriendin Amy overnachtte in El Portal en dit plaatsje gaat waarschijnlijk ontruimd worden. We hebben juist gisterenavond besproken welke eigenschappen je van je van vader en welke je van je moeder hebt. Op dit soort momenten worden de verschillen altijd extra duidelijk: we hebben enkele die denken dat heel Yosemite gelijk ontruimd moet worden en onbegaanbaar is en enkele die denken dat als het echt gevaarlijk is we het vanzelf wel horen. Namen mogen de lezers zelf invullen. We besluiten in gezamenlijk overleg toch maar gewoon op reis te gaan in de geplande richting. We hoeven vandaag maar zo’n 2,5 uur te rijden. We komen bij Wawona Campground in Yosemite aan. Overal staan borden dat de camping vol is maar gelukkig hebben we ook hier een reservering. We staan helemaal achteraan de camping op een prachtig plekje aan de Merced River. ’s Avonds zijn we van plan om even naar het nabij gelegen dorpje te lopen maar we doen er al 20 minuten over om bij de ingang van de camping te komen, dit is nog verder dan van het Boumanveld op de Koekoek naar de ingang.

Bij de entree van de camping krijgen we allerlei waarschuwingen mee want we betreden “Bear country”. Er leven hier zwarte beren en we mogen geen voedsel los laten liggen. Op elk campingplekje staan voedselkisten om eten beerveilig op te bergen. Dit is vooral van belang voor alle mensen die met tentjes kamperen. Maar in onze grote Amerikaanse koelkast is het eten ook wel bearproof. Dan heb je aan de ene kant de stille wens om zo’n beer te zien maar aan de andere kant kunnen ze maar beter ver weg blijven. Eva en Ruben wagen een duik in het ijskoude water van de rivier. Ik hou het op een warme douche in de camper. Aan het eind van de middag wordt het erg mistig op de camping. Dit blijkt rook van de bosbranden te zijn. Er wordt ook gewaarschuwd dat ze preventief stukken bos afbranden dus of deze rook van de echte brand is kunnen we niet met zekerheid zeggen. We mogen ook hier nog (onbegrijpelijk) lekker fikkie stoken en bbq-en op open vuur waar we dan ook gretig gebruik van maken. Geen bereik met de telefoon én geen wifi. We zijn nu echt op elkaar aangewezen. Dit was ons idee van kamperen in de nationale parken.

Vanochtend vertrekken we bijtijds richting Yosemite Valley om de drukte voor te zijn. Het is een prachtige route langs diepe dalen en het uitzicht op de Valley als we door de tunnel komen ontroerd me. Wat een reusachtig uitzicht. De nog steeds rondhangende rook geeft alles een mysterieus laagje. Het is wederom prachtig. Als we even later onderaan de BridalVeil waterval staan weet ik weer waarom ik hier terug wou komen. De waternevel die sprankelt in het zonlicht, de frisheid van het water, ik kan me weinig mooiers voorstellen.

We rijden verder de Valley en vervolgen onze reis met een gratis shuttle. We komen aan bij de Half Dome en stuiten om een prachtige lodge met een veranda met schommelstoelen. Wat een heerlijk plekje om koffie te drinken met een bagel, een brownie of een donut en als het dan ook nog door Koos betaald wordt smaakt het extra lekker. Bedankt Koos!

We zien in de verte een waterval, de Staircasefalls. Nu doet de naam vermoeden dat hier een trap naartoe loopt maar niets is minder waar. We kunnen helemaal geen pad vinden en gaan dus buiten de gebaande paden de berg op richting de waterval. Ook hier is wat onenigheid over binnen de familie maar als we een half uur later met onze blote voeten in het water staan te genieten van een prachtig uitzicht en ons kunnen opfrissen onder de waterval weten we dat we weer wat aan onze herinneringen kunnen toevoegen. Zoals altijd blijkt de weg naar beneden nog wat spannender dan omhoog maar we zijn zonder kleerscheuren of ander ongemak weer beneden gekomen.

We pakken de shuttle weer een stukje verder ( ik verlies mijn telefoon nog bij de bushalte maar gelukkig blijkt er in de bus een klein Mexicaans vrouwtje te zitten die hem gevonden heeft. Ik heb mijn portie geluk voor deze vakantie opgesoupeerd volgens de jongens ). We genieten nog wat van de prachtige natuur en rijden dan verder naar onze volgende natuurcamping. Ook hier weer hetzelfde verhaal, camping vol maar wij worden verwacht. We hebben alleen al 3 dagen geen full hook-up gehad met de camper ( water elektriciteit afvoer) en we weten niet hoe vol de tanks zitten. De toiletten zijn hier niet echt schoon en douches hebben ze hier sowieso niet. Dat wordt dus vanavond allemaal een kattenwasje en morgen niet te veel klotsen onderweg hopelijk….

We beginnen zo langzamerhand naar een ligbadje en een sauna te verlangen, een lekker schoon bedje en prakje bloemkool met verse worst. Maar San Francisco roept en hier hebben we ook nog erg veel zin. We staan morgen op een heus RV resort, de duurste camping van hele vakantie dus daar zullen ze toch wel een warme douche hebben?? En wifi???

1. Hannie:
    22 juli 2017
    Na deze twee geweldige reisverslagen doe ik het licht uit en ga slapen.
    Misschien droom ik wel van eekhoorns met witte staarten, shopping centres en ......ach ik wacht maar af.
    Liefs,
  2. Oma Annie en Opa Jan:
    22 juli 2017
    Wat een prachtige verhalen weer! En nog wel twee tegelijk! Het is erg leuk jullie ook op Google Earth te kunnen volgen zoals bijvoorbeeld op de Santa Monicapier. En wij hebben bij onze thuiskomst lekker andijvie met een bal gehakt gegeten. mmm!
    Liefs van Mamma en Pappa
  3. Marijke Peute:
    22 juli 2017
    Wat een mooie reis verhalen en geniet nog van je dagen.
    Zo te zien was jullie reis super goed.
    Gr en liefs Marijke
  4. Peter Fijt:
    23 juli 2017
    Alweer genoten van jullie verhalen. Kunnen jullie er niet nog een paar weken aan vast knopen? Hier in holland is toch niets te beleven. Ik wil wel een crowdfunding starten.
    Anyway bedankt voor jullie mooie verhalen en kom toch maar weer veilig thuis. Liefs Peter en Gina.